مقایسه معماری مجلس ایران و مصرمطلب ارسالی ازamv
درباره ی مباحث مرتبط با امام زمان(عج) و ظهور ایشان

برچسب ها: مقایسه معماری مجلس ایران و مصر،

پس از پیروزی انقلاب انتظار می‌رفت که معماران انقلابی، همّ خود را بر ظهور معماریِ مدِ نظرِ انقلاب اسلامی قرار دهند، لذامنتظر بودیم که وَجه معماری انقلابی را زودتر از هر چیز در وجهه‌ی ساختمان‌های دولتی همچون مجلس اسلامی ببینیم، اما برخی معماران ظاهراً راهی جز تقلید نیافتند و حالا مجلس شورای اسلامی ما از همه چیز به اهرام مصرشبیه‌تر شده است. البته با این تفاوت که کنار مجلس ما عکس برداری ممنوع است.

 
 

این روزها مجلس مصر هم اسلامی‌تر شده و اولین جلسه پس از انقلابش را تشکیل داد. جالب است که حتی مصری‌ها ساختمان مجلسشان را این قدر شبیه اهرامشان نساخته‌اند.

ساختمان مجلس مصر هرچند که الگوی معبد آیزیس را داشته اما بیشتر شبیه معابد یونانی و رومی است و جالب‌تر آنکه حتی یونانی‌ها هم این قدر پارلمانشان را شبیه معابد یونانی نساخته‌اند!

 

البته انتظار نداشته باشید که این سلسله تقلید ادامه یابد و مثلاً ایتالیا و یونان هم ساختمان پارلمانشان را شبیه مسجد عتیق شیراز و یا تاریخانه دامغان بسازند، بلکه بنای پارلمان این دو کشور به سبک همان معابد هلنی و باسیلیکاهای رومی است. به هر حال یا رومی روم و یا زنگی زنگ.

و حرف آخر اینکه انقلاب اسلامی انقلابی نیست که در حد تغییر حاکمان جور شاهنشاهی به حکومت صالحان، رسالتش پایان یابد. چه اینکه هرچه بیشتر می‌گذرد، صدای انقلاب در کشورهای اسلامی همچون مصر و تونس و لیبی و یمن و بحرین پر طنین تر می‌شود.

و انقلاب از همان ابتدا رسالتش را انقلاب در تمامی حوزه‌ها و شئون تعریف کرده است. منتظر بمانیم تا ظهور معماری اسلامی را در عصر پس از انقلاب اسلامی نظاره کنیم. انشاء‌الله.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نویسنده :
تاریخ : 24 / 12 / 1391
ساعت :



مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
Design By : Ashoora.ir









پایگاه جامع عاشورا